Duizenden offertes per maand afhandelen met AI

2024-08-15

Proponent uit Alphen aan den Rijn ondersteunt als de grootste onafhankelijke vliegtuigonderdelendistributeurs van de wereld, airlines en onderhoudsbedrijven in de hele wereld. Er zijn meerdere AI-oplossingen waarmee Proponent experimenteert, maar de grootste impact heeft, tot nu toe, het AI project ‘smarter quoting’ gehad.

Benjamin Nieuwland: Proponent ontvangt meer dan 100.000 prijsaanvragen (RFQs) per maand per e-mail, naast het drievoudige aantal via de webshop. Om de RFQ e-mails sneller en beter te kunnen beantwoorden, is er een AI oplossing ontwikkeld die de e-mails en de eventuele bijlages vertaalt en vervolgens de offerte klaarzet voor verdere verwerking door Customer Service.

Er wordt gebruikt gemaakt van meerdere algoritmes (Spacy, CLF, Sherlock and Form recognizer) om de verschillende bijlages het beste te kunnen interpreteren. Als een email niet goed door het proces loopt, helpen de Customer Service medewerkers d.m.v. ‘Reinforcement Learning’, de modellen steeds beter te maken. Op dit moment worden 70% van de e-mails automatisch verwerkt, de overgebleven e-mails bevatten vaak extra informatie die gelezen moet worden door medewerkers van Customer service.

Delen:
Deel logo X logo Facebook logo